Fritidsfiskarna.Com

Lången 2009.
Fiske på Lången.

2009-07-09 Planerade jag och några arbetskollegor att ta en heldag på sjön Lången.

Eftersom en av kollegorna Jakob Gulldén bor i Långstorp som bara ligger ett stenkast från sjön var detta att ypperligt tillfälle för att få en bra guide som kan ge oss en hel del värdefulla tipps om sjön Lången.

På väg mot dagens destination öppnar sig en grönskande dal upp och längst nere i dalgången börjar sjön Lången att slingrar sig. Vid denna sjö ligger idyllen Långstorp där den småländska känslan är påtaglig.

Lången slingrar sig bort i ca 10km där den slutar vid byn Gällaryd. Sjön Lången är en ren och fin fiskesjö som hänger samman med Kätteln, som i sin tur hänger ihop med Rymmen. Lången känns som en väldigt underskattad fiske sjö där gösbeståndet fått expanderar på ett relativt opåverkat sätt. Lången är en långgrund sjö med ett snittdjup på 2-4 meter, med 2 djuphålor vid var sin sida om sjön.

Tanken med dagen är att vi börjar med lite mete efter agn till kvällen. Sedan kommer vi att variera lite gädd/gös mete och trolling. Som dagen till en början såg ut att bli skulle det lugna ner sig med vinden och det regn som låg i luften.

Eftersom Jakob bor vid Lången har vi tillgång till hans strandhus där vi kommer att göra våra pauser för att grilla och ta igen oss. Han har även lånat en flotte som kommer att ankra upp vid ett mycket hett gösområde.

Pga. dålig uppslutning bestämde vi för att endast ta min båt för kvällens fiske.

Slutligen blev det Markus Arvidsson, Jakob Gulldén och jag som i ett ganska så grått och ostadigt väder fick ta oss ann Lången.

När båten väl sjösatts körde jag bort den till stranden vid Jakobs strandhus där vi förberedde fisket och lastade på en del utrustning.

På väg mot ett hett ställe med stannade vi till för att meta mört som vi skulle använda till gädd/gös metet. Mört metet gick inte som väntat och vi fick använda oss av några mindre abborrar som vi tog på spinnare, jag lyckades även få en abborre på spinnare som vägde strax under 500gram.

Väl framme vid djuphålan ankrade vi upp och började kasta med spinnare. Själv valde jag att använda mig av vertikaljigg med en extra trekrok. Direkt vid första kastet får jag ett tveklöst napp och landar kvällens första gös strax under kilot.  Ett tiotal kast till och ytterligare 3 gösar till landades, den största på 1,6kg.

Sedan flyttade vi på oss för att komma närmare en vassrygga och då tappade jag positionen och fiskarna uteblev för min del.

Vid vassryggan landade Jakob ett 15 tal abborrar med sin nyinköpta ul utrustning.

Efter tag så ebbade fisket ut och vi bestämde oss för att prova på med lite trolling.

Vi trollade ungefär till halva sjön utan att få ett enda napp, så vi beslöt oss för att åka tillbaka till Jakobs strandhus för att avsluta kvällen.

Kvällen avslutades med att vi både rökte och grillade gös.

Lången gav mersmak med ett par hottspots där det vid lugnare väder inbjuder till mycket intressant vertikal fiske.

/RM

Lången breder ut sig i dalgången.

Båten sjösatt just när ett regnfyllt moln passerar.

Trotts det blåsiga vädret finns det många platser på lången som inte påverkas av den.

Bakom träden väl dolt ligger Jakobs strandhus.